L’UÒLH DEL BUÒU

LA BILHETA DE L’IVONA DEL CERCLE OCCITAN DE MÈSA.

Ivona BEAUME, Mèsa, lo 3 de març de 2023.

INAUGURACION DE LA PLACA DE LA CARRIÈRA DELS ARTISTAS

 

Se barrutlant dins las carrièras de las vilas e dels vilatges del Miègjorn, los estrangièrs pòdon estre suspreses de veire, levant los uòlhs, de placas als noms gravats dins une lenga desconeguda d’eles. Mas se son un pauc curioses, i veiràn lèu la revirada del nom francés. De còps es un nom ancian qu’apareis.

Es entau que, dins l’encastre de la setmana occitana de MÈSA, que se debanèt a partir del 22 de febrièr de 2023, la carrièra « Marius Laurez », tornèt devenir « carrièra dels artistas ».

Es pas per portar ombratge a la memòria de Monsur Laurez, que son nom demora gravat sus la placa en francés en plaça dempuèi 1933. Al contrari es l’ocasion de rapelar son istòria, coma o faguèt Monsur lo Cònsol.

Al segle XIX, Marius Laurez èra un notable administrator dels ospicis.  Crompèt l’ostalariá « Eustache », que devenguèt « Roussel », puèi « Grand Galion », bastiment a la fièra portadura. Se troba dins la flor de camin de la Marianna, a dos passes de la carrièra Marius Laurez.

Los ancians mesòis avián per costuma de la sonar « carrièra dels pilars », a causa dels pilars de peirassas plantadas aquí, per permetre solament lo passatge de las carretas e de las bicicletas. I aviá atanben una imprimariá e la pompa de l’amor. Quane nom polit !

En 1900, se sonava « Carrièra dels artistas », que al numèro 7  i aviá un pichòt teatre. Òc, nostre vilatjon aviá son teatre ! Es aquel nom que figura ara sus la placa inaugurada aqueste 25 de febrièr. Dins aquela carrièra i a agut tanben en son temps una escòla dobèrta per las sòrres Zélie e Anaïs Massaloup.

Darrièra caduna de las placas, i a siá un omenatge a una personalitat qu’a comptat per los vilatgeses, siá a una activitat despareguda, o encara a un luòc qu’a animat la vida del vilatge. Es a dire un mocinet de  de çò o d’aqueles que faguèron l’istòria del luòc.

Per lo Cercle occitan « Lo Buòu », l’inauguracion es estada l’ocasion de probar en dirècte nòstra gratituda a Monsur lo Cònsol e als eligits presents de nòstra comuna per l’ajuda que nos pòrtan, en particular dins la presa en carga d’aquelas placas, e per lo temps que nos consacran per assistir a nòstras manifestacions divèrsas.

Per çò qu’es de las placas de las carrièras, i cal veire la primièra veirina de la lenga nòstra.

Donc, a lèu per una novèla inauguracion de placa de carrièra.

INAUGURATION DE LA PLAQUE DE LA RUE DES ARTISTES.

 

En se promenant dans les rues des villes et des villages du Midi, les étrangers peuvent être surpris de voir, en levant les yeux, des plaques gravées dans une langue inconnue d’eux. Mais s’ils sont un peu curieux, ils y verront vite la traduction d’un nom français. Parfois c’est un nom ancien qui apparaît.

C’est ainsi que dans le cadre de la semaine occitane de MEZE, qui s’est déroulée à partir du 22 février 2023, la rue « Marius Laurez » est redevenue « rue des artistes ».

Ce n’est pas pour porter ombrage à la mémoire de Monsieur Laurez, car son nom demeure gravé sur la plaque en français en place depuis 1933. C’est au contraire l’occasion de rappeler son histoire, comme l’a fait Monsieur le Maire.

Au XIXème siècle, Marius Laurez était un notable administrateur des hospices. Il fit l’acquisition de l’hôtel « Eustache », qui est devenu « Roussel », puis « Grand Galion », bâtiment à la fière allure. Il se trouve dans le rond-point de la Marianne, à deux pas de la rue Marius Laurez.

Les anciens mézois avaient l’habitude de l’appeler « rue des piliers », à cause des piliers de grosses pierres plantées là pour permettre seulement le passage des charrettes et des vélos. Il y avait aussi une imprimerie et la pompe de l’amour. Quel joli nom !

En 1900, elle s’appelait « rue des artistes », car au n° 7, il y avait un petit théâtre. Oui, notre petit village avait son théâtre ! C’est ce son qui figure désormais sur la plaque inaugurée le 25 février. Dans cette rue, il y eut aussi en son temps une école ouverte par les sœurs Zélie et Anaïs Massaloup.

Derrière chacune de ces plaques, il y a soit un hommage à une personnalité qui a compté pour les villageois, soit à une activité disparue, ou encore à un lieu qui a animé la vie du village. C’est-à-dire un brin de ce et de ceux qui ont fait l’histoire du lieu.

Pour le Cercle occitan « Lo Buòu », l’inauguration a été l’occasion de prouver en direct notre gratitude à Monsieur le Maire et aux élus municipaux présents pour l’aide qu’ils nous apportent, en particulier dans la prise en charge de ces plaques, et pour le temps qu’ils nous consacrent pour assister à nos manifestations diverses.

Pour ce qui est des plaques de rues, il faut y voir la première vitrine de notre langue.

Donc, à bientôt pour une nouvelle inauguration de plaque de rue.

brown and white eggs

Fòtos vila de Mèsa

1 Commentaire

Soumettre un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.

1 Commentaire

Soumettre un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Ce site utilise Akismet pour réduire les indésirables. En savoir plus sur comment les données de vos commentaires sont utilisées.